Den här hemsidan använder cookies för att garantera att du får den bästa tänkbara upplevelsen när du besöker webbplatsen. Se vår integritetspolicy för mer information om det här. För att godkänna användningen av icke-bnb cookies, vänligen klicka "Jag håller med"
Allmänna villkor
Dessa villkor gäller alla uppdrag som utförs av oss. Syftet är att skapa tydlighet och trygghet för både beställare och entreprenör. För privatpersoner tillämpas konsumenttjänstlagen samt relevant lagstiftning. För företag och organisationer tillämpas AB 04, ABT 06 eller ABK 09 i tillämpliga delar.
Offerten gäller i 14 dagar från utfärdandet.
Delaccept eller ändrad omfattning kan kräva omprissättning.
Bindande avtal uppstår när beställning bekräftats skriftligen eller digitalt.
Ändrings- och tilläggsarbeten (ÄTA) regleras separat.
Beställaren ansvarar för att arbetsytor är fria, tillgängliga och städade vid projektstart.
El, vatten, toalett och pausutrymme ska finnas. Avvikelser kräver särskild överenskommelse.
Beställaren ansvarar för erforderliga myndighetstillstånd (bygglov, rivningslov m.m.).
Vid misstanke om asbest eller andra hälsofarliga ämnen ska undersökning och eventuell sanering ske innan arbete påbörjas.
Entreprenören har rätt att pausa arbetet vid hinder som inte beror på oss och debitera merkostnader för stillestånd.
Vi administrerar ROT-ansökan men kunden ansvarar för att villkoren är uppfyllda.
Om Skatteverket nekar avdrag debiteras mellanskillnaden kunden.
Betalningsvillkor för privatpersoner: 7 dagar. För företag: 30 dagar om inte annat avtalats.
Kortare projekt faktureras vid slutförande. Längre projekt del-faktureras var 14:e dag.
Vid större projekt tas en uppstartsfaktura ut om minst 50 000 kr eller 10 % av totalsumman.
Vid sen betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagen samt lagstadgad påminnelseavgift.
Materialpriser kan justeras om leverantörens pris förändras med mer än 5 % från offertdatum.
Transporter av personal, verktyg och maskiner redovisas separat och är ej ROT-berättigade.
Angivna tidsplaner är uppskattningar och kan påverkas av väder, leveransproblem eller samordningsfrågor.
Förseningar meddelas snarast möjligt.
Entreprenören ansvarar inte för indirekta skador eller följdförluster (ex. inkomstbortfall, hyreskostnader).
Privatpersoner:Projekt ≤ 11 999 kr: Avbokning senare än 2 dagar före start debiteras fullt.Projekt 12 000–149 999 kr: Avbokning senare än 7 dagar före start debiteras 50 %.Projekt 150 000–299 999 kr: Avbokning senare än 14 dagar före start debiteras 30 000 kr.Projekt ≥ 300 000 kr: Avbokning senare än 28 dagar före start debiteras 50 000 kr.Besiktning avbokad inom 48 timmar debiteras med minst 4 timmar per besiktningsman.
Företag:Avbeställning ska ske skriftligen. Entreprenören har rätt till ersättning för utfört arbete, nedlagda kostnader samt förlorad vinst enligt AB 04/ABT 06.
Vid köp på distans gäller 14 dagars ångerrätt enligt lag.
Ångerrätten gäller inte om arbetet påbörjats eller tjänsten fullgjorts med kundens samtycke.
För bokad besiktning gäller ångerrätt fram till 5 dagar före utsatt tid.
Fel ska reklameras inom skälig tid efter upptäckt.
Privatpersoner: Reklamationsrätten gäller 3 år för arbete på lös egendom och 10 år för arbete på fast egendom.
Företag: Reklamation ska ske skriftligen inom skälig tid, dock senast 6 månader efter avslutat uppdrag om inte annat följer av standardavtal.
Entreprenören har alltid rätt att i första hand åtgärda fel utan kostnad för kunden.
Garantier:Bygg: 2 år material, 5 år arbete.Måleri: 2 år enligt Måleriföretagens Nöjd-Kund-Garanti.Golv: enligt överenskommelse beroende på typ av arbete.VVS: 3 år material, 10 år arbete (auktoriserat Säker Vatten).Plattsättning: 10 år material och arbete (auktoriserat BKR).El: 3 år material, 5 år arbete (auktoriserat Elsäkerhetsverket).
Entreprenörens ansvar är begränsat till 15 prisbasbelopp enligt lagen om allmän försäkring vid avtalets ingående.
Skador under 0,5 prisbasbelopp ersätts inte.
Entreprenören ansvarar inte för indirekta skador eller följdförluster (t.ex. produktionsbortfall, hyresintäkter eller goodwill).
Force Majeure: Entreprenören är inte ansvarig för förseningar eller skador som orsakas av omständigheter utanför vår kontroll, såsom strejk, brand, krig, pandemi, sjukdom, leveransstörningar eller myndighetsbeslut.
Vi behandlar personuppgifter enligt GDPR.
Uppgifterna används endast för att fullfölja avtalet, fakturering, kundservice och lagstadgade krav (t.ex. bokföringslagen).
Uppgifter delas endast med betaltjänstleverantörer eller samarbetspartners när det är nödvändigt.
Kunden har rätt att begära utdrag, rättelse eller radering av uppgifter.
Tvist ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna.
Privatpersoner kan vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
Företagstvister avgörs av svensk allmän domstol.
Svensk lag tillämpas i samtliga fall.